volkoren, kindervoeding

Volkorenproducten zijn niet weg te denken uit een gezond voedingspatroon. Maar wat als er enkel wit brood of witte pasta op tafel mag komen van je kleintje? Dan zorgen wij ervoor dat je kleine spruit (onopgemerkt) toch voldoende volkorenproducten binnenkrijgt. Hoe dan? Wel …

Volkorenvarianten

In onze bereidingen kiezen wij bij de graanproducten heel vaak voor de volkorenvariant. Denk maar aan volkorenpasta, zilvervliesrijst, volkorencouscous, bulgur… Deze zitten boordevol goede voedingsstoffen zoals koolhydraten, vezels, vitamine B en mineralen (voornamelijk ijzer, calcium en fosfor). We mixen en prakken onze voeding goed zodat je kleintje heus niet zal merken dat het om “volkoren” gaat. Gaat het toch niet zo vlot als jullie hoopten? Bouw het rustig op en kijk naar wat voor jullie werkt en haalbaar is. 

Wat is volkoren juist?

Heel eenvoudig uitgelegd zijn volkorenproducten gemaakt van de hele graankorrel: de witte meelkern, de bruin gekleurde zemel en de kiem. Deze laatste twee bevatten de meeste voedingsstoffen. Dit is dus de reden waarom de witte variant minder vezels en vitaminen bevat. Enkel de witte meelkern wordt hiervoor gebruikt. 

Vezels = belangrijk

De inname van voedingsvezels zorgt voor een goede darmwerking en stoelgang. Als ouder wil je uiteraard vermijden dat je kleintje last krijgt van verstopping. Laat je kind steeds voldoende drinken bij het eten van vezelrijke voeding!

Variatie is de boodschap

Breng veel variatie in jullie voeding. Alleen zo krijgt je kind alle voedingsstoffen binnen die hij of zij nodig heeft. De ene dag kan je kiezen voor rijst, de andere dag voor pasta. Patatjes zijn bijvoorbeeld een prima aanvulling hierop. Net als graanproducten zijn aardappelen een heel goede bron van koolhydraten.

Help!

Wat als jullie niet alle dagen met volkorenproducten werken? Geen paniek! Maar het is dan wel belangrijk dat jullie op een andere manier voldoende vezels binnenkrijgen zoals groenten, fruit, peulvruchten en noten. Wist je dat vezels het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker verminderen? Genoeg redenen om te gaan experimenteren in de keuken! 

Tijdens het koken blijft het belangrijk om voldoende te variëren. Een heuse uitdaging waar best wat tijd en inspiratie voor nodig is. Net daarom biedt Little Pumpkin per seizoen een menu vol nieuwe producten aan. Zo leert jouw mini andere smaken ontdekken én krijgt hij/zij heel wat vezels en vitaminen binnen. We are there for you!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × 4 =

Add to cart