Volgende levering: 31/01/2022 en 02/02/2022

vitaminen gezonde kindervoeding winter

Brrr, bijna winter. Dat beginnen we te zien én te voelen. De inkomhal hangt weer lekker vol met dikke jassen en sjaals (PS, vergeet de “inpaktijd” van de mini’s niet mee te rekenen in jullie ochtendrush). Daarnaast maken de lange dagen plaats voor de koudere, maar o zo gezellige winteravonden. Tijd voor chocomelk en de haardvuur! Voldoende vitaminen en mineralen zijn trouwens essentieel om je kleine spruit te beschermen tegen deze winterperiode. Maar welke vitaminen en mineralen zijn nu net zo belangrijk? We sommen ze hieronder even op voor jullie. 

Vitamine C

Vitamine C, ook bekend als vitamine van de fitheid, is een essentiële vitamine die de weerstand versterkt. Daarnaast is deze vitamine goed voor de hersenen, het geheugen en sterke botten.

“Wie zich niet goed voelt, eet best een extra appelsientje, de bron van vitamine C!”. Tijdens de wintermaanden is het belangrijk om de voeding van je kind aan te passen zodat het immuunsysteem normaal kan blijven werken. Broccoli, boerenkool, spinazie, wortelen, citrusvruchten, kiwi’s en aardbeien bevatten heel veel vitamine C (en uiteraard ook nog lekker veel andere vitaminen en mineralen). 

We weten het allemaal. Kinderen kunnen vaak kieskeurig zijn, helaas. Groenten en fruit behoren meestal niet tot hun lievelingskost. Daarom is het belangrijk om tijdens het koken verschillende manieren te vinden om hen toch voldoende groenten en fruit te doen eten. Een heuse klus. Je kan ze verwerken in een lekker smoothie, gezonde soep of wat dacht je van een Little Pumpkin potje? 

Twijfel je over wat je kind mag eten op zijn of haar leeftijd? Haal de handige wijzer van Kind en Gezin er even bij. 

We are here for you. Little Pumpkin biedt per seizoen een menu vol nieuwe producten aan, aangepast aan de seizoenen. Zo krijgt je mini voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen. Wist je trouwens dat al onze ingrediënten geschikt zijn vanaf 6 maanden? Enkel de textuur is anders. Elke leeftijd kan er dus van genieten!

Vitamine D

Een dagelijkse dosis vitamine D is essentieel voor een goede gezondheid, de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D (en die zullen we in deze winterperiode helaas een lange tijd niet meer zien). Daarom is het net tijdens deze koude maanden zo belangrijk om vitamine D via andere manieren op te nemen. Vitamine D is bijvoorbeeld rijkelijk aanwezig in vette vis, vlees en eieren. Verder wordt deze vitamine toegevoegd aan veel zuivel- en graanproducten.

Kind en Gezin vermeldt de aanbeveling om tot de leeftijd van 6 jaar dagelijks 400 internationale eenheden (IE) vitamine D te geven het hele jaar door. Het gebruik van supplementen is binnen bepaalde grenzen zeker veilig. Heb je twijfels? Vraag raad en advies aan je kinderarts of apotheek.

Vitamine A

Kinderen hebben vitamine A nodig voor een goede werking van de ogen, een gezonde huid, de groei en hun weerstand. Gele, rode en oranje groente- en fruitsoorten zoals zoete aardappel, mango, pompoen en wortel zijn een goede bron aan vitamine A. Pompoen en wortel, de “zoete snoepjes” onder de groenten, zal je trouwens ook altijd terugvinden in onze boxen. Daarnaast is vitamine A ook aanwezig in dierlijke producten zoals vlees, vis en eidooier.

Zink

Een tekort aan zink kan onder andere leiden tot vervelende darminfecties. Om deze te voorkomen vinden we zink voornamelijk in vlees, vis, eieren en graan- en zuivelproducten. Is je kind geen (grote) vleeseter? Geen zorgen, je kleintje kan zink ook opnemen via andere voeding zoals brood, peulvruchten, rijst en noten. Bij Little Pumpkin verwerken we dit seizoen vis en zilvervliesrijst in één potje. Deze combinatie geeft je mini een echte zinkboost.

Ijzer

Voor jonge kinderen is ijzer een belangrijke voedingsstof met een echte power. Het is nodig om goed te groeien en voor de ontwikkeling van de hersenen. De belangrijkste bron van ijzer is rundvlees. Ijzer uit dierlijke producten zoals vlees en vis worden het best opgenomen door het lichaam. Daarnaast zijn groene groenten (zoals spinazie en doperwten) en eieren een goede bron van ijzer. 

Ontdek onze nieuwe wintersmaken hier! Onze  winterbereidingen zijn erg voedzaam, zitten boordevol vitaminen en mineralen, en zijn daarbovenop proteïne- en vezelrijk. Jouw kleintje neemt in één hap heel wat belangrijke voedingsstoffen op en krijgt zo voldoende energie om de koude winterdagen te doorstaan. Met lekker veel vitaminen de koude winter in, dat is onze boodschap! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 5 =

Add to cart